lördag 10 januari 2009

saker och ting blir inte alltid…

Tänk att det ska vara så svårt att ta kritik!
I dagens BLT så finns det en artikel om att Karlskrona kommuns IT-strategi har fått skarp kritik i en s.k. revision. För oss vanliga ”döingar” så är det kanske inte så lätt att förstå hur saker och ting fungerar med exempelvis kommunens it-strategi. Förenklat kan man säga att inom varje kommun (tror jag) så har man skapat en s.k. it-avdelning. Det innebär att varje förvaltning äskar om pengar för inköp av datorer, men vilken dator, typ, märke etc. bestäms av den s.k. it-avdelningen. Allt detta beror på tekniska lösningar som ska passa kommunens it-strategi så bra som möjligt, vilket är ganska naturligt.
Tyvärr så är det här systemet också ganska oflexibelt eftersom det också kan ta lång tid innan man ”får” sin dator. Det innebär också att om man behöver en specifik dator, exempelvis en Frost, så spricker systemet. I detta fallet så kostar Frost-datorn ca 3500 kronor mer än motsvarande Dell-dator. Problemet är dock att jag måste uppgradera Dell-datorn för 5000 kronor för att den överhuvudtaget ska fungera lika bra som en Frost-dator. Den här typen av oflexibilitet skapar till slut ett misstroende och förvaltningarna väljer då att söka sig utanför kommunens it-avdelning.
Det komiska är att många it-avdelningar inte har förståelse till varför det blir så här. Nej, istället tycker man att förvaltningarna gör fel och att dom inte förstår hur kommunens it-strategi fungerar. Vänta lite här nu! Ska jag som förvaltningschef köpa en dator via en it-avdelning, som vill att jag ska betala flera 1000 kronor mer för en dator som jag istället kan köpa till ett mycket lägre pris hos en annan leverantör. För det är väl skattepengar vi pratar om? Självklart ska förvaltningen köpa där det är billigast! Nej! Du ska köpa datorna av it-avdelningen därför att deras val är anpassat utifrån ett system som passar kommunens it-strategi. Punkt slut!

Som ”användare” i den här typen av system, blir man ibland skogstokig på hur stelbent det kan fungerar och jag skulle kunna ge flera exempel på hur saker och ting INTE ska fungera. I stället så rekomenderar jag den här länken från ”En IKT-pedagogs funderingar”.

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar