tisdag 17 februari 2009

det var så mycket bättre förr

Jag har läst spaltmeter med blogginlägg och debattartiklar angående upphovsrätt och fildelning. Och ingen kan väl undgått den pågående rättegången mot PirateBay. Förstår-sig-påarna från båda sidor har med precision förklarat fördelarna respektive nackdelarna med företeelsen och den mediala uppmärksamheten har gjort att vi vanliga människor har tvingats att sätta sig in i problematiken, samt att vi tvingats ta ställning.
För mig som musiker, och upphovsman, borde det vara självklart att jag tar parti för vår upphovsrätt och tydligt förkastar den tekniska utveckling som bidragit till den fildelning vi idag har. Men nej, det är lite svårt eftersom jag är lite av teknik-nörd och tycker att datorns intåg i kulturbranschen möjliggjort att miljontals med personer, musiker, författare, konstnärer kan förmedla sina alster på ett ”knapptryck”. Helt plötsligt att kan vem som helst i världen, med tillgång till dator och internet, ta del av den musik/alster som jag gjort på min Mac. Och allt inom loppet av några sekunder! Och till hjälp har jag också miljontals med användare som hjälper mig att förmedla mina alster med hjälp av fildelning. 
Inte fan är det väl någon ”konstnär” som skulle tacka nej till den här möjligheten. Jo tydligen, eftersom man dagligen får höra upphovsrätten hit och upphovsrätten dit och att ”nu får vi ingen ersättning och…” Men det handlar inte om upphovsrätten. Det handlar helt enkelt att den traditionella industrin helt plötsligt tappat kontrollen och INTE FÖRSTÅTT att man måste tänka om gällande distribution och rimliga kostnader. För vem vill betala 295 kronor för en bok som man laddar ner på nätet, när papperskopian kan köpas för 140 kronor på COOP. Och är det någon som kan motivera varför man inte får ett omslag till sin ”digitala cd” som man köpt på iTunes för 99 kr, när cdon tar 109 kronor för samma skiva? Nej, problemet är faktiskt så enkelt att kulturindustrin måste tänka om och inse att 2009 inneburit att tekniken har gått så långt att man måste göra andra saker än att jaga fildelare för att få ersättning. Och snälla, skyll inte på upphovsrätten. För det handlar egentligen bara om bolagens pengar!

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar