torsdag 4 december 2008

att inte ge upp

Jaha. Då är man tillbaka i skola och jag ska villigt erkänna att jag har haft vissa förutfattade meningar. Nej, inte om hur dåligt, bra eller något i den stilen. Nej, jag pratar om förutfattande meningar om vad som hänt under tiden jag varit borta. För på något sätt har jag trott att, under tiden jag varit tjänstledig, har det skett en förändring på skolan. Jo, på fullt allvar har jag trott att saker och ting som inte hade skett när jag var här, helt plötsligt har ändrat. Men självklart är det inte så.
Det är fortfarande samma frågor som diskuteras och åsikterna är i princip detsamma. Tyvärr är detta en baksida av den demokratiska process som finns inom större organisationer. Personligen skulle jag vilja stycka av och göra om organisationen till mindre enheter där man på något sätt har en form av självstyre. Om det är möjligt vet jag inte, men jag tycker tanken är god.
Givetvis finns det både fördelar och nackdelar med en uppstyckning. Men själv tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna. Ett exempel är att "ta ett beslut" och att "genomföra beslutet". För det finns väl ingen som säger emot när jag påstår att detta är betydligt lättare i en mindre organisation.
Om besluten skulle vara felaktiga har den mindre organisationen större möjligheter att ändra på det. Utöver detta så skulle den "lilla" spara massor med tid. Jag kan ge fler exempel men låter bli. Jag överlåter det istället till den nya podcasten som en kollega och jag ska börja med.
Och, jag ger inte upp.

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar