söndag 14 december 2008

ibland är det riktigt kul

I snart nio år har jag spelat med bluesbandet Per & The Ouagadougou Blues Quartet. Ja, jag vet att namnet måste vara ett av det märkligaste, men bandet är också ett av det märkligaste band jag spelat med.
I princip alla spelningar föregås av något som strular till det. Det kan vara allt från att ingen vet vad spelstället heter till att förstärkare glöms i replokalen. Jag ska ge ett exempel.
En av dom första spelningar jag gjorde med bandet på på Louise i Göteborg. Ouagadougou hade varit där något år tidigare och visste alltså vad det var för ställe vi skulle spela på. Nu visade det sig att inte någon i bandet hade en aning om vilken adress det var till Louise. Och inte nog med det. Mattias, basisten som bokat spelningen, hade inte en susning om hur mycket gaget var. Så när jag frågar vad det är för gage svarar han att det är samma som förra gången.
- Jaha, och hur mycket var det då, fråga jag.
- Det vet inte jag! Det får du fråga Per. Det var han som bokade den spelningen, svarar Mattias

Den här typen av händelser tillhör vardagen när man spelar i Ouagadougou. På gott och ont. Men hur det nu än är, så är det ett grymt roligt band att spela med. Och jag sticker ut hakan och påstå att bandet tillhör dom absolut bästa bluesbanden i Sverige.
För er som vill höra hur det låter rekomenderar jag att besöka www.myspace.com/bluesquartet eller att köpa cd'n Second Jive via iTunes.

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar