måndag 29 december 2008

och vem kan man lita på

Det är på morgonen det gäller! Och oftast efter att man läst någon artikel eller insändare i morgontidning. Antagligen beror det på mitt ”anti-kaj-pollak-sur-på-morgonen”-humör som gör att jag blir lite mer mottaglig för smarta eller korkade inlägg i samhällsfrågor. Nu reagerar jag inte på alla artiklar eller insändare som publiceras, utan på dom saker som berör mig, som exempelvis miljö- och politikerfrågor. 
I dagens BLT finns en insändare, signerad Bernt Wadman, där han tycker att debatten kring klimatet måste nyanseras mer. Han ståndpunkt är tydlig och han tycker att sakkunniga och politiker, citat ”…tävlar i att komma med de mest förfärande framtidsutsikter om vi inte genast skärper oss”, slut citat. I avslutningen av sin insändare tycker han att vi (mänskligheten, antar jag) istället borde koncentrera oss mer på att få slut på krig och motsättningar i världen.
Jag ifrågasätter inte Bernt Wadmans person som åsiktstyckare eller om han har rätt eller fel. Det är helt möjligt att han har rätt att debatten är onyanserad. Men det skiter jag i! Det som gör mig förbannad är att det finns personer, som Bernt Wadman, som går omkring och tror att dom är några experter och säger saker i stil med, ”för 58 år sedan regnade det 1.5 meter på två timmar” eller ”på min tid gick vi 3.5 mil varje dag till skolan”. Den här typen av information är egentligen ganska ointressant eftersom det är idag vi lever. Eller så kan man säga så här; för 50 år sedan bodde det betydligt mindre antal människor på jorden och regnskogen var inte skövlad. Alltså, förutsättningarna var helt enkelt annorlunda. Ska man tycka och tänka om förr och nu, så måste man först och främst nyansera sina egna tankar och åsikter. Det går alltså inte att jämföra då och nu utifrån hur klimatet var för 50 år.
Det finns däremot vissa jämförelse som är helt relevanta. Även när det gäller miljöfrågor. För ca 40 år sedan inhandlade min föräldrar en sprillans ny Volvo Amazon. Bilen var vit med röd vinylklädsel och jag tror att motorn var en s.k. B-20. Vad den kostade har jag ingen aning om, men jag är säker på att det var extremt dyrt för mina föräldrar. Skit samma. Det som däremot är intressant, ur jämförelsesynpunkt, är att Amazonen, anno 1967 förbrukade 1 liter bensin per mil. Och jämför vi det med en bil idag så är förbrukningen ungefär detsamma. Och det är jävligt intressant! För hur kan det vara möjligt, med dagens teknik, att bilindustrin inte har kommit längre i utvecklingen? Fundera på det! Min åsikt är solklar, men den tänker jag inte dela med mig. Inte just nu, utan det kommer senare (eller så har jag redan skrivit om den). Tillbaka till till insändaren i BLT. 
När man läser den här typen av insändare så har jag en bestämd åsikt om vad det är för typ av människa som skrivit. Det handlar oftast om personer som inte hänger med i dagens utveckling eller tycker att det är helt ok att oljeindustrin ska styra en hel förbannad värld (nu blir jag riktigt jävla arg). Och nu sticker jag ut hakan; dessa personer är födda mellan 1940-1950. Och nej, jag har ingen aning om hur gammal Bernt Wadman är, men jag är helt säker på att han tillhör åldersgruppen jag nämnde.
Som grädde på moset så kommenteras/besvaras insändaren av BLT’s  Inga-Lena Fischer. Jag vet inte om BLT har någon s.k. miljö-journalist eller om det verkligen är så att I-L Fischer är BLT’s talesman i miljöfrågor. Däremot är jag helt övertygad om att hon, liksom Bernt Wadman, tillhör den s.k. ”1940/50-tals gruppen” som har förstått allt! Dom tar plats, dom syns och hörs och det finns dom som litar på dessa människor. Det är lite skrämmande, eller hur.

/svannte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar