måndag 8 december 2008

... och igen

Så blir det ytterligare ett inlägg angående IPRED-lagen och nerladdning.

Jag måste tydliggöra en sak: Jag är INTE för illegal spridning av upphovsrättskyddad material.
Självklart ska upphovsrättsmannen/kvinnan har rätt till ersättning! Det jag däremot tycker är helt sjukt, är den orimliga prissättningen av nerladdningsbar media. Och jag är helt övertygad om att musik/film-insdustrin måste ändra prissättningen. Först då kommer folk att börja köpa musik och film.

Jag diskuterade nerladdning med en klass och vi pratade bl.a. om prissättning. Alla var helt överens om att 99 kr för en nerladdad "skiva" är alldeles för dyrt. Och alla var överens om att upphovsmannen ska ha betalt! Eleverna tyckte istället att 25-40 kr var en rimlig summa för en skiva (nerladdad).

Skriv en kommentar och säg vad du tycker är rimligt att betala för en nerladdad skiva. Tipsa gärna att fler går in och skriver en kommentar.

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar