onsdag 19 november 2008

det var fan i mig bättre…

För oss som bor i Blekinge har det varit svårt att undgå den skoldebatt gällande högstadieskolan i Bräkne Hoby. Själv har jag följt den på avstånd, som det så fint heter. Självklart är det sorgligt om beslutet att lägga ner högstadiet i B H går igenom. Personligen tycker jag det låter konstigt att bussa eleverna från B H till Ronneby. Ja, med tanke på att elevantalet i B H tydligen är tillräckligt stort, medans skolan i Ronneby har tappat i elevantal. För det kan väl inte vara billigare att bussa elever från B H till Ronneby än att göra tvärtom? Det måste ju kosta precis lika mycket.

Självklart har förslaget mött ett kraftigt motstånd och framför allt från invånarna i B H. Konstigt vore det annars. Men övriga ronnebybor, vad tycker dom? Är det bara invånarna i B H som tycker det här är fel, för det måste väl finnas andra än dom som tycker det här är galet. Själv bor jag i Nättraby! Ok, jag jobbar i och för sig som lärare på gymnasieskolan i Ronneby. Det är väl den enda ankytningen jag har till Ronneby. Men jag tycker ändå att det är märkligt att inte folk opponerar sig mer. Eller är det möjligen så att vi har passiviserats så pass mycket att vi tycker att det räcker med att rösta vart fjärde år. Och därmed så låter vi våra s.k. folkvalda politiker ta ansvaret att sköta "saken åt oss". Är det verkligen så? Låt mig svara på min egen fråga: DET FUNKAR INTE SÅ!

Vi måste engagera oss och vi måste bry oss mer. Är det exempelvis riktigt att folk som är bosatta i Stockholm bestämmer hur folk ska leva i Norrbotten? Det kan väl ändå inte vara möjligt. Men om det är så, då måste man reagera och agera. Ring upp era politiker, skriv insändare, blogga, skriv brev. Ja, gör NÅGONTING! Skit i TV4 och Idol, Farmen, Bonde söker ko och vad alla program heter. Nej, ut på gatan och knyt näven! Fan, det är så man saknar 70-talet!

/svannte

Gå gärna in på http://landsbygdsupproret.wordpress.com och läs om skolförslaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar