onsdag 19 november 2008

har nog missat något

Idag var jag på Apoteket för att hämta ut medicin. Nu tillhör jag dom som inte går på Apoteket mer än ett par gånger per år. Så förändringar som sker på Apoteket upptäcker jag ganska omgående. Och denna gång var det två saker. Dels hade dom flyttat kassan, plus att dom börjat med ett nytt system gällande betalning av receptbelagd medicin.
Systemet fungerar så här:
Som vanligt, så tar man kölapp och det är ALLTID minst 5 personer före dig i kön. Och eftersom 95% av Apotekets kunder är över 70 år, och ska hämta ut sin veckodos på 5 kilo medicin, så innebär det minst 10-20 minuters väntetid. När det så är min tur så tar det ca 30 sekunder och vips har man fått sin medicin i en påse. Jag frågar vad det kostar och tar samtidigt upp en 100-lapp. Apotekaren tittar på mig och säger: BETALA GÖR DU I KASSAN.
Förlåt, säger jag och hon upprepar samma sak och förklara att numera så betalar man allt i kassan (som har flyttat till ny plats). Jaha, tänkte jag och insåg ganska omgående att nu blir det en ny kö. Och mycket riktigt. För nu står dom där 5 personerna, mellan 70 år och döden, i kön framför mig. Och hon som expiderar oss är i ungefär samma ålder! Gissa om det gick fort. Och inte nog med det, för under tiden som hon försöker expidera kön så hjälper hon även andra som frågar om magnecyl, tandpetar etc.
När jag till slut kommer fram så påpekar jag att jag tycker systemet är lite väl krångligt. Och jag kan faktiskt inte låta bli att påpeka likheten med att handla bröd i något av de forna kommunistländerna. Självklart blir hon irriterad och mumlar något ohörbart.
Efter att jag betalt och gått ut, så tänkte jag på alla dom som tycker att Apotekets monopol bör upphöra. Och är det så här det ska gå till för att köpa medicin, då håller jag faktiskt med.

/svannte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar